«

»

Tavaszi fáradtság

„Ha négykézláb kúszva is, de hazamegyek, és visszabújok az ágyikóba, ahonnan néhány órával ezelőtt oly kínkeserves volt kicsírázni!” Netán te is egész álló nap ásítoztál? Esetleg négyszer indultál el reggel a lakásból, mert mindig elfelejtettél valamit? Végre megérkezett a tavasz, de vele együtt egy nemkívánatos elem, a fáradtság is.

Hosszúra sikeredett az idei tél, tartalékaink kimerültek. Szétdolgoztuk, elsíeltük, elvizsgáztuk, elinfluenzáztuk, lényeg, hogy kész, kifújt, nincs több. A tavaszi fáradtság nem betegség, hanem hiányállapot. Régebben kizárólag a vitamin- és nyomelemhiányra fogták, s ez részben ma is igaz. Ám annak ellenére, hogy az egész vitaminábécét és periódusos rendszert tartalmazó bogyók vannak forgalomban, és manapság egész évben vásárolható zöldség és gyümölcs, a nyúzottság mégis tarol, a fenti elmélet tehát megdőlni látszik.

szundi

Az is tény, hogy a szervezet a napi, havi körforgás mellett évszakos ritmust is követ, például vannak betegségek, melyek bizonyos évszakhoz kötötten jelentkeznek. Az idegrendszer egyik ingerületátvivő anyagáról, a szerotoninról kimutatták, hogy kora tavasszal mélypontra csökken a szintje, és ez lenne felelős a kimerültségért. E logikát alátámasztja, hogy a depresszió bizonyos formáiban is szerotoninhiány áll fenn. Mi tehát a teendő? Hiszen óriási időpocsékolás átaludni a verőfényes délutánokat! Nem, nincs napi háromszor egy szerotoninkapszula, sem szerotoninnal dúsított ásványvíz. A zöldségeket nem beszélni, hanem megenni kell, legyen hát az első pont az étrend: sok zöldség, sok gyümölcs, kevés zsír és a szokásos rizsa. Bizonyos vallások böjtöt hirdetnek ezekre az időkre, az életmódmagazinok méregtelenítő kúráknak is nevezik, lényeg, hogy meg lehet próbálni néhány napig gyümölcs- és zöldségleveken élni. Vannak, akik a bodza-, hársfavirág-, citromfűteákat ajánlják. Mindenképpen fontos a bőséges – legalább napi másfél-két liter – folyadékfogyasztás.

S ha már folyadék, akkor jöjjön a zuhany, mégpedig hideg-meleg felváltva (kollégisták előnyben!). Meleggel kezdjük, és hideggel fejezzük be. Serkenti a vérkeringést, és bársonyosan puhává varázsolja a bőrt a dörzsölős mosdókesztyű, egy finom illatú fürdőolaj vagy tusfürdő pedig önmagában is jó közérzetet biztosít. Ezután már csak egy jó kis masszázs hiányzik. Aztán ugrás a játszós cuccba, és indulás a természetbe, mert a napfényben is meg kell fürödni! Vigyük a gyereket meg a barátainkat is, nekik sem árt egy kis D-vitamin.

 

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

GYERE TANFOLYAMRA!: → jobbulast.com

Szólj hozzá!

hozzászólás

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
“Magyarország a sérvek hazája”

Ezt háziorvos mentorom szokta volt mondani, mivel évtizedes tapasztalata volt, hogy a sérveket a betegek nem műttetik meg, vagy a...

Close