«

»

Okozhat-e egészségkárosodást világnézet?

Most, hogy a szamárköhögés-járvány miatt kissé fókuszba került a Waldorf-iskola és az oltásmegtagadás, gondoltam, bemutatom nektek azt az eszmerendszert, melyen alapul.

A Waldorf-pedagógiát az antropozófia atyja, Rudolf Steiner dolgozta ki a 19-20. század fordulóján. Az antropozófia olyan filozófia, amely szerint a mai tudomány által reális létezőként elismert dolgokon túl sok egyéb, fizikai érzékszervekkel nem érzékelhető dolog, folyamat is valóságosan létezik, és érzékfeletti módon megfigyelhető. Állítása szerint minden emberben ki nem fejlesztett szervek csírái szunnyadnak, amelyek a lelki élet erősítésével és morális önfejlesztéssel lelki-szellemi érzékelő szervekké alakíthatók.

Önmeghatározásuk szerint: „Az Antropozófia a legmodernebb és az egyedüli krisztusi alapon álló, s az emberi szellemre alapított okkultizmus.”

Élénken él benne az asztrológia és a reinkarnáció tana is.  Az antropozófusok úgy vélik, az ember gondolkodása egyszerre lehet tudományos és szellemi, Steiner maga antropozófia alatt szellemtudományt ért. Az antropozófia „megismerési út, mely a bennünk levő élő, ható szellemet összeköti a világban működő szellememmel, a mikrokozmoszt a makrokozmosszal.

Antropozófikus emberkép

  • a fizikai test – a fizikai világ mérhető, tapasztalható és bomlik. Ezen a szinten csupán a fizika és a kémia szabályai uralkodnak.
  • az étertest (élettest) – ahol már életjelenségek is megfigyelhetők. A növényeknek életteste is van.
  • az asztráltest, vagy lélek-test – ösztönélet, érzelmek, kommunikáció is jellemzi, ezen a szinten tartózkodnak az állatok is.
  • az Én, ahol a szellem működik. Szabad elhatározásra, teremtő munkára képes.

(Létezik egy másik, steineri felosztás is, részletezésétől eltekintünk).

E rendszerek egyensúlya hozza létre az egészséget, egyensúlyuk megbomlása pedig a betegséget. Az antropozófus orvoslás szerves része a beteg addigi életeseményeinek feltérképezése, beleértve az előző életében elkövetett bűnöket is.

A gyógyításban túlnyomó többségben természetes ásványi és növényi anyagokat alkalmaz, a gyógyszerek csak biodinamikus, vegyszermentes gazdaságból származhatnak. Elméleti alapja a sámánizmusban is elterjedt szignatúratan, és többnyire a homeopátiából ismert potencírozási eljárással állítják elő a gyógyszereiket.

A gyógyszeres kezelést művészeti terápiákkal egészítik ki, mely „új, harmonikus kapcsolat kialakítását ösztönzi saját magunkkal, szűkebb és tágabb környezetünkkel”

  • festés
  • zeneterápia
  • beszédterápia
  • formázás
  • gyógyeuritmia

Bár mindegyik felsorolt tevékenységnek van transzcendens jellegű célja a terápiában, a legérdekesebb talán az utolsó módszer leírása: „a mozgás során a beteg ősi mozgásokat, formákat utánoz, él át, melyek például a szervek fejlődése során játszódnak le. Így próbál tudatosan beleszólni szervek újrateremtésébe: a regenerálódásba és a gyógyulásba.”

Ez volna tehát nagyon dióhéjban az antropozófia, melyet a Waldorf-pedagógiát követő iskolák és óvodák nyíltan vállalnak is.

Oltásellenesség

A antropozófikus világnézet szerint a betegség erősíti a gyermek érési folyamatát. Ezek e körök rendszerint kritikusan viszonyulnak a modern orvostudományhoz és képviselőihez. Így van ez az oltásokkal is, melyekről számtalan összeesküvés-elmélet és minden szakmai alapot nélkülöző állítások keringenek az interneten.

A Szekuláris Figyelő blog szerint, hogy szamárköhögés és kanyaró is indult már Waldorf iskolából több országban is. Svédországi adatok szerint a kanyaróra való átoltottság a populációban 93 százalékos, míg a Waldorf intézményekben 18 százalék.

Mivel az oltások által nyújtott védettség az idő múlásával csökken, azok is veszélyeztetettek, akik valaha oltva voltak ugyan, de ma már csak a nyájimmunitás, vagyis a népesség biztonságos mértékű átoltottsága védené őket.

A kötelező oltások és az emberi alapjogok viszonyáról itt írtam nektek.

 

 UPDATE:

az elmúlt napokban több fórumon az a vád ért, hogy felszínesen vagy aljasan összemosom a Waldorf-pedagógiát, a Waldorf-szülőket az antropozófiával, mint világnézettel. Azt szeretném megkérdezni, hogy akkor mit jelent az, hogy az összes Waldorf iskola honlapja bemutatja Steinert, illetve ajánlott irodalomként tünteti fel a műveit? Miért nem a Biblia, miért nem a Korán, miért nem Nietzsche, miért nem a Bhagavad-Gíta van ott?

 UPDATE 2:

Az oltások kísérletek arra, hogy uralják a véletlent, és korlátozzák az emberi »tudatot«, mely többek között látszólagos véletlenek által juttatja kifejezésre magát. A szellemi életimpulzusok ezáltal elvesznek, és az ember egyre jobban az anyagi világhoz lesz »láncolva«.

Rudolf Steiner (1861-1925), az antropozófia megalapítója az oltási problémával kapcsolatban megjegyezte, hogy az ember az oltások által akadályozhatja spirituális fejlődését, és lelkét »a materiális testhez kötheti« (Steiner 1924). Ezt azonban spirituális nevelés által ki lehet egyenlíteni. Steiner továbbá úgy vélekedik, hogy az oltás egyfajta küszöb alatti, a tudatba el nem jutó érzéki inger, amely a betegséget csak színleli. Ezzel aláássa az akaratot, és gyengülését okozhatja.

Innen: http://autizmus.gportal.hu/gindex.php?pg=25996584

 

 

Források:

Hegyi G. (szerk.): Természetes gyógymódok, komplementer medicina, 253. old

Dubravszky László Alapítvány: Az antropozófia körvonalai. Budapest, 1982.

Szekuláris Figyelő

Kép: medindia.net

 

 

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

Szólj hozzá!

hozzászólás

10 comments

Skip to comment form

  1. hodosa@index.hu

    Update-hez:

    Rudolf Steiner idejében még nem nagyon ismerték a védőoltást, így arról Steiner nem is írhatott műveiben. Egyfajta gyógymódot ajánl, amelyet ő jónak gondolt. Pedagógia elveit és iskoláját azonban valóban nem érdemes összemosni az orvostudománnyal kapcsolatos nézeteivel. Einsteinnek a fizikai tudományokban nyújtott teljesítményét sem kérdőjelezzük meg azért, mert Beethoven D-dúr hegedűversenyét (Op. 61) nem játszotta tökéletesen.
    Aki a Bibliát ajánlja elolvasni, arról automatikusan feltételezzük, hogy egyetért a szemet szemért, fogat fogért elvvel? Netán azzal ért egyet, hogy a bűnösöket meg kell kövezni? :)

    1. Ipolyi-Topál Gitta

      Szia,
      Steiner idején száz éve létezett védőoltás, Steinernek volt is véleménye róla, amit betettem az Update-be.
      Való igaz, hogy nem állíthatjuk, hogy az iskola minden családja az alapító világnézete szerint élne. Ahogyan a Lauderben sem él minden diák és szülő a Tóra szerint. Viszont ha a Lauderben találsz több körülmetélt diákot, akkor tudod, hogy honnan eredhet ez a tendencia. Ugyanígy, ha találsz egy Waldorf iskolában 80 százalékos oltatlanságot, le tudod vonni az összefüggést az alapító nézeteivel.

  2. RMO

    Sajnos itt is, mint a ködpiszkáló blogban is.. túl nagy az arc, túl nagy a mellény, és sokszor nem alapos, nem részletes és legkevésbé nyitott a hozzáállás. Egy gyanútlan olvasó, ez alapján kreténnek tarthatná a Waldorfosokat, merthogy saját gyerekeiknek ártani szeretnének… remélem ez csak tájékozatlanság.

    1. Ipolyi-Topál Gitta

      Köszi, a hozzászólást!
      A leírt statisztikai összefüggésekhez és tényekhez nem írtál cáfolatot.

      1. RMO

        Szia! Ami zavaró, az a merev elutasítás mindennel szemben, amiről nem tanultunk az egyetemen. Itt ne érts félre, nem egy teoretikus fejtegetést védek, mint inkább magát a Waldorf életfelfogást,az ott tanulók érzékenységét a világ összetettsége felé, az oktatást, az emberek egymáshoz való viszonyát stb. Lehet elfogult vagyok, de egy általános rabszolgagyártó oktatási rendszernél sokkal többet ad. Lehetett volna ezt máshogy is előadni, de miután már a második mondatban ítéletet mondasz és összekapcsolsz esetleg meghaladott gyógyítási és tanítási elveket sajnos ellenszenvet fog kiváltani. Másrészről sosem szabad olyan önhittnek lennünk, hogy már birtokoljuk a bölcsek kövét..fogadjunk minden egészséges kétkedéssel, főleg ha kutatunk, tudományban tevékenykedünk.. Mert a mai tények a jövő tévedései.

        1. Ipolyi-Topál Gitta

          Szia, így már más.
          Mindenesetre az update-be beletettem, mit mondott Steiner az oltásokról. Azt persze valóban nem tudhatjuk, hogy a Waldorf-szülők milyen arányban hisznek az antropozófiában, illetve annak minden elemét elfogadják-e, de azért ott a statisztika az oltottsági arányról. Akárhogy is, azért eléggé adja magát az összefüggés.
          És igen, én is tisztában vagyok azzal, hogy a kézmosást eleinte üldözték.

    2. Gábor

      Azért a Waldorfosokat enélkül az írás nélkül is bogarasaknak tartjuk egy kicsit. Mindenben van igazság. Nyilván nem jó ezerféle oltást beadni, főleg nem higanyosokat. Ugyanakkor pedig, számos betegséget sikerült megfékezni védőoltásokkal. Tehát, arany középút! De, hagyjuk ezt a témát, vegyük elő a másikat: a Waldorfosok szerint rabszolgaképzés folyik az állami oktatásban, ahol elnyomják a kreativitást és csak információt tömnek a gyerekben. Ezzel szemben, szerintem pont a Waldorf (és Vekerdy) szellem az, ami rabszolgákat képez azáltal, hogy nem ad át a kellő mennyiségű információt, csak annyit, amivel aztán elmehet a multihoz a gyerek, valami segédmelóra. (Igaz, otthon bábozni biztos jól tud majd!) A kreativitáshoz kellenek információk is, rengeteg, amitől a Waldorfosok félnek, mint ördög a tömjénfüsttől.

  3. Coy Burbury

    Any help would certainly be much appreciated.

  4. Waldhauserné Zárándi Nóra

    Kedves Gitta!
    A Waldorf nem világnézeti, hanem módszertani iskola. És Tényleg az. Ezt azért tudom objektíven megítélni, mert a sors úgy hozta, hogy mindenféle iskolával volt már dolgunk: a gyermekem egy teljesen átlagos „materialista” általános iskolában kezdte, aztán 8 osztályos evangélikus gimnáziumban folytatta, végül egy waldorf gimnáziumban kötött ki. Van összehasonlítási alapom. Soha nem a világnézet volt a szempont az iskolaválasztásnál, és ezt tapasztaltam az összes többi szülőnél is, akivel csak kapcsolatba kerültem mindhárom iskolatipusban. A szülők olyan sok szempontot kell, hogy figyelembe vegyenek az iskolaválasztásnál (milyen messze van, odaérek-e a munkahelyemről, felveszik-e vagy sem, elviselik-e majd a tanárok az átlagostól kissé eltérő gyerekemet, stb…), hogy az esetek jó részében a választásban a világnézeti szempontok teljesen háttérbe szorulnak. Az, hogy a waldorf gyűjtőhelye lett a bio-, oltásellenes, asztrológus, és más kissé különc világnézetű szülők gyermekeinek, az éppen abból adódik, hogy nagyon toleráns és nem abból, hogy vonalas. A toleranciájából a waldorf mozgalomnak – amennyire meg tudom ítélni – legalább annyi hátránya származik, mint előnye. A waldorf iskolák működnek, a diákok és szülők szeretik őket, szívüket, lelküket, és nem kevés munkájukat is beleteszik. Éppen ezért az oltáskérdést nem az iskolatípusok szintjén kellene kezelni. A védőoltások beadását iskolatipustól függetlenül országosan, jogi értelemben rendezzék az ezzel foglalkozó szakemberek és a törvénykezés, mert ha nem ezt teszik, akkor a fürdővízzel kiönthetik a gyereket is!!! Sok sikert kivánok a további munkájához.

  5. Judit

    Kedves Gitta,

    ritkán kommentelek ilyen típusú cikkeket, most mégis megteszem.
    Az indíttatás egyszerű : rád nézve-fiatal vagy, orvos vagy, szeretnél fejlődni, és ez mindenképpen pozitív.; rám nézve- Waldorfos szülő vagyok, az antropozófus orvosláshoz nem értek , de személyes érintettség révén alapvetően foglalkoztat az egészség megóvása, helyreállítása- a maga általánosságában és eseti szinten ugyanúgy, emellett cikkíróként is tevékenykedem.
    Ja, és( gyomorgörccsel ugyan, de) oltatom a gyerekeimet, noha megrögzött híve vagyok a szabad választásnak, és a nyugati, alternatív oltási stratégiákat tartom humánusnak, tudományos megalapozottságúnak.
    Nem beszélve arról, hogy az orvos-beteg viszony nagykorúsítását, közös döntési jogát és felelősségvállalását is ez szolgálná, nem pedig a szélsőséges, erőszakos kötelezésre vagy megfélemlítésre épülő mutyizás ( ezt mind2 szélsőségre értem).

    E cikkedhez kapcsolódóan a következő kérdéseim, meglátásaim vannak.

    1. Az idézett szamárköhögés-járvány fertőzöttjeiről mit lehet tudni?
    Nem derül ki pontosan hányan, milyen életkorban és milyen fokú átoltottsággal betegedtek meg. A betegség lefolyásáról sem ad hírt sehol semmi- rákerestem. Köztudott, hogy a védőoltások hosszútávú hatásait illetően nem folynak vizsgálatok, de orvosi tapasztalatok azt mutatják, hogy bizony korántsem olyan hatásfokú a védelem, ahogy azt tervezik- sem időtartamban, sem másként. A z immunizált lakosság felnőtt része már rég nem védett, emellett ott van az a 10-15%, amely többszöri oltással sem reagál a megfelelőnek ítélt módon. Vagy az a kis hányad, akik mentességet kapnak egészségi állapotuk okán. Sőt, az antitestek alacsony vagy magas volta sem egyértelmű mércéje az immunvédelemnek.
    A cikk azt írja, tanároknál találtak elsősorban kórokozót- nos, igen…a legtöbb orvos tapasztalatával és az előbb írtakkal egybehangzóan cáfolja ( ha ez valóban így van) a Waldorfos “divat”-ot, miszerint a gyerekeket nem oltatják megfelelően Magyarországon.
    Bizony legtöbb esetben a felnőttek fertőznek és a külföldről érkezők, makacs köhögésük hátterében nem gyanítva szamárköhögést. Sőt, arra hajlamos egyéneket a beoltott gyerekek is megbetegíthetik…
    A fertőző betegségek teljes körű kiirtása – a sajnos-t teljesen őszintén mondom- sajnos fikció. Éppen a fentiekből adódóan, de más természeti betegség-egyensúly és társadalmi jelenség hatására gondolva ( nem megfelelő higiénés, táplálkozási, életvezetési szokások stb.) sem.

    2. A felelősséget illetően…Miként lehetséges az, hogy nem tartanak az európai országok nagyobb gyógyszertárai pl. diftéria antiszérumot? Hogy lehetünk ilyen elbizakodottak?! Miközben a majd teljes átoltottsági arány mellett is bizony kitörnek járványok, vannak megbetegedések.
    Magyarországon mi a helyzet ezzel, van- bárki számára- elérhető diftéria antiszérum?
    Az utolsó nagy diftéria járványt a SZU utódállamok területéről jelentették anno- a rossz orvosi ellátás, életkörülmények és a népmozgást nevezve meg elsődleges okként. A közelmúlt spanyol diftéria média által felkapott gyermek áldozata e késlekedés miatt is lelhette halálát?
    Orvosi műhibának számít a szérum azonnali használatának elmulasztása- már gyanú esetén is. Ez a kisgyerek pedig Oroszországból kapta, ha megkapta egyáltalán, ami igencsak nagy késlekedést feltételez. Környezetében sokakat megfigyeltek, ennyi derül ki az újságcikkekből. Közülük hányan betegedtek meg? Mi tudható ugyancsak? Elégségesen voltak oltva? Milyen szociális közegből érkeztek, hány évesek, milyen az általános egészségi állapotuk stb.?

    Nem bűnbakokat kell kikiáltani, hanem felnőni az alapvető problémához: engedni az orvosokat fejlődni, gyógyítani, értelmes , gondolkodó lényként kezelni, aki pacientúrájuk tagjaival őszinte, megoldásra koncentráló kapcsolatot tartanak fent. A prevenciónak más oldalait erősíteni, és nem elbizakodni.

    3. Végül következzenek azok a”divatozó” szülők, kiknek családjában súlyos betegség miatt ingott meg a bizalma a védőoltások széleskörű, egyéni hajlamokat nem tekintő alkalmazása és a mellékhatásokat elbagatellizáló, azokkal kezdeni érdemben nem képes, orvosi és hivatali magatartás miatt “oltásmegtagadó” gonosztevőként vannak aposztrofálva. Miközben teljesítőképességük határain gyakorta túl vannak fizikálisan, lelkileg, anyagilag egyaránt.

    Akár az interneten is elérhetők a vakcinák betegtájékoztatói- érdekes jelenség, hogy előfordulnak államonkénti eltérések. Ezeket a bejelentett és elfogadott, nem kívánatos, oltási reakciók alapján állítják össze. A jelentési kötelezettség és a rehabilitálás ügyét most ne feszegessük. Elegendő a meglévő lajstromra vetni egy-két pillantást. Ez a jéghegy csúcsa.
    A vicc az, ha egyénre szabottan oltathatnának, a megfelelő időben, orvossal, szerrel, máris jobban állnánk. Sokkal kevesebb súlyos következmény, széthullott család és 95% feletti átoltottság.
    Miért ilyen nehéz ezt belátni?

    3+1. Antropozófus orvoslás pedig a hagyományos, nyugati orvosláson alapuló irányzat. Ezek az emberek magyar egyetemi rendszerben megszerzett, orvosi diplomájuk mellett jó néhány egyéb-pl.: német, svájci- is megtalálható- mert keresik a kérdéseikre a választ. Mert a gyógyításra esküdtek fel.Mert…

    Tehát: óvatosan az előítéletekkel. Aki megszólal, felelősséggel tegye.

    Remélem, előrevivő volt az enyém is.

    Minden jót kívánok.

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Gyermek és baba útipatika lista

Végre összehoztuk, tudom, hogy vártátok. Az összeállítást Dr. Zsilka Ilona gyermekgyógyász készítette, a rajz Móricz-Kasek Zsanett munkája, és mindez letölthető...

Close