«

»

(Túl)súlyos téma: a metabolikus szindróma

A pálcikasztárok korában hajlamosak vagyunk legyinteni -akár savanyú a szőlő alapon- hogy nem a külső számít, és hogy aki szeret az így is szeret. A túlsúlynak azonban sajnos következményei vannak még akkor is, ha mi jól érezzük magunkat a bőrünkben.

A statisztikák szerint a három legfontosabb, betegségre és halálra vezető elkerülhető ok a dohányzás, az alkoholizmus és az elhízás. A túlsúllyal rendelkezőknek nagyobb esélyük van az érrendszeri megbetegedésekre, mivel a vérükben nagyobb mennyiségben van koleszterin és egyéb zsírok. Az erek szűkülete illetve elzáródása pedig koszorúér-görcshöz, szívinfarktushoz, gutaütéshez vezethet. A pluszkilókkal bírók ráadásul sokkal gyakrabban szenvednek cukorbetegségben, ami hazánkban a vakság leggyakoribb oka. Nem ritka következmény a lábamputáció sem, mivel a cukorbetegség rontja a keringést, és ezáltal a  sebgyógyulást. Nem elhanyagolható az ízületek túlterheléséből eredő fájdalom és kopás, valamint hogy nőkben fokozódik a férfi jellegű hormonok termelődése. (A meddőség miatt tanácsadásra jelentkező hölgyek nagy része természetes úton is teherbe esik lefogyás után.)

A túlsúly, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az emelkedett koleszterin- és vérzsírszintek együttes fennállását metabolikus szindrómának nevezik, mely a mai nyugati világ népbetegsége. Olyannyira, hogy az orvostársadalom eme új fajt homo metabolicusként emlegeti. Magyarország “büszkén” állíthatja, hogy e tekintetben a jóléti államok közé tartozik.

Hol is tartunk a homo metabolicus-szá válás útján?

Tájékozódásra elvileg elég a Broca-féle index, miszerint a normál testsúly=a testmagasság (cm-ben) – 100, ám ez meglehetősen pontatlan, jócskán fölélő az ideálisnak. A testtömegindex (Body Mass Index, BMI) jóval pontosabb, a tudományos világ is ezt használja. Kiszámítása a következő: a testsúlyt osszuk el a méterben megadott testmagasság négyzetével. A normál tartomány 18,5 és 24,9 között van, az extrém elhízás 40 fölött, a kettő között pedig az elhízottság különböző fokozatai vannak. Még egy dologra érdemes figyelmet fordítani, mégpedig a

derék-csípő arányra

A derekat a köldök magasságában, a csípőt a tompornál mérjük meg, és osszuk el a csípővel a derekat. (Fordítva nem ér!) A hölgyek 0,85-nél, az urak 1-nél nagyobb érték esetén kezdjenek izgulni, ugyanis a hasra való, úgynevezett alma típusú lehízás sokkal veszélyesebb az egészségre, mint a körte, azaz a csípőre és combra lokalizálódó.

A megfejtéseket nem kell beküldeni, mindenkinek maradjon féltve őrzött titka, de ha a két eredmény megdobogtatta egy kicsit a szívünket, jó ha mielőbb kezdünk valamit. “Egy kicsi mozgás mindenkinek kell, mindenki frissebb fiatalabb lesz” -hallottuk anno, és nagyon igaz. A lehetőségekhez és az állapotunkhoz képest sürgősén kezdjünk mozogni (a diétákról is lesz még szó). Intenzív séta, úszás, aquafitnesz, konditeremben történő kollektív szenvedés, szinte bármi jó, ami nem terheli túlságosan az ízületeket. És konzultáljon ki ki a saját háziorvosával kivizsgálás ügyben (vérnyomásmérés, laborok, és még amit indokoltnak lát).

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

GYERE TANFOLYAMRA!: → jobbulast.com

Szólj hozzá!

hozzászólás

1 ping

  1. Vércsoportdiéta - tudomány vagy marhaság | HáziorvosBlog

    […] elhízás […]

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Szundi, Dundi és Kuka

-Eljössz velem az automatához? -Miért? Pénz kell? -Nem. Kávé. A nappali álmosságot általában a kialvatlanság és alvászavar számlájára írják. Éjszakai...

Close