«

»

Szundi, Dundi és Kuka

-Eljössz velem az automatához?

-Miért? Pénz kell?

-Nem. Kávé.

A nappali álmosságot általában a kialvatlanság és alvászavar számlájára írják. Éjszakai alvászavart okozhat a horkoló szobatárson és bunkó szomszédon túl az időzónaváltás, a több műszakos munka, az idegrendszer működészavara is. (az alvászavar még néhány oka és kezelése egy másik bejegyzésben  olvasható)

A nappali álmosság gyakori oka az alvási apnoe

Meglehetősen sokszor fordul elő az úgynevezett alvási apnoe azaz levegő-nem-vétel szindróma (OSAS), aminek két oka lehet. Az egyik a légzésszabályozó idegrendszeri központok károsodása, a másik, jóval gyakoribb ok a légutak elzáródása (obstrukció). Ez a legjellemzőbb középkorú, elhízott, erősen horkoló férfiaknál, de a dohányzás sem elhanyagolható tényező. Mivel akár az éjszaka felében sem vesznek rendesen levegőt, csökken a vér oxigénszintje, következésképpen az agy kevés oxigént kap. A vérnyomás megemelkedik, a beteg megébred, a légzés rendeződik. OSAS esetén ez a kör óránként legalább öt alkalommal ismétlődik. Nem csoda,  ha a betegek ezek után nappal aluszékonyak, fizikai és szellemi teljesítőképességük csökken. Ki örülne, a tizenkét percenként felráznák? (Az alvási apnoe szindróma egyébként a magas vérnyomás egyik leggyakoribb oka.)

Egy amerikai-spanyol kutatócsoport szerint azonban a nappali álmosság nem csak az éjszakai alvászavar következményének tudható be. Szerintük az EDS (excessive daytime sleepiness) legfontosabb oka a depresszió, azt követi a túlsúlyosság, a cukorbetegség és csak negyedikként az éjszakai alvás hossza.

Az idegrendszeri károsodást, a szobatársat és a szomszédot nehéz vagy nem célszerű megszüntetni, de a fentebb felsorolt okok elleni küzdelem nagyrészt a szundikálón múlik. Így a kávégépek jóbarátai nem egyszerű, ámde annál nemesebb kihívás elé néznek: Szundi ne legyen dundi, és akkor nem lesz sem Morgó, sem Kuka.

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Élet az utolsó cigi után

Egy felsorolás következik arról, hogy mi történik az utolsó cigi elszívása után. Az utolsó cigaretta elszívását követően egy órán belül...

Close