«

»

D-vitamin-szükséglet

Nemrégiben a No Saltyn vendégszerepeltem, és a D-vitaminról írtam két cikket. Itt és itt olvashatóak. Röviden:

Az ipari forradalom Angliájában a gyerekek sötét sikátorokban és vastagon füsttel borított városokban súlyos csontdeformitásokat szenvedtek, mert a bőrükben nem tudott D-vitamin képződni, a pótlás meg még szóba sem jött akkoriban, ez volt az angolkór. Az viszont egészen különös, hogy a kór ma is létezik! Mégpedig akkor fordul elő, ha a gyereket minden pillanatban naptejjel kenik a túlzott óvatosság miatt, vagy olyan iparvárosokban, ahol a hétvégi program a légszennyezettség függvényében alakul, azaz ha túl nagy, akkor a családok bent maradnak a szűrt levegőjű lakásban.

D-vitaminra kétféleképpen tehetünk szert: napozással és fokozott bevitellel.

Az ésszerű napozás

mennyiségét a bőrszínünk és a napsugárzás erőssége határozza meg. A bőrtípusunknak megfelelő ideig bátran tartózkodjunk a napon tavasztól őszig, hogy bőrünk minél több D-vitamint tudjon termelni. Ha várhatóan a saját „leégési időnkön” túl leszünk a napon, használjunk napvédő krémet.

Pótlás

A 33. szélességi foktól északabbra élők – közéjük tartozunk mi is – szervezete novembertől márciusig egyáltalán nem termel D-vitamint, vagyis külső forrásból is pótolni kell. Ezt egyrészt megtehetjük D-vitamint érdemi mennyiségben tartalmazó élelmiszerekkel (pl lazac, szardínia, makréla, tojássárgája)  másrészt D-vitamin tartalmú készítményekkel.

A hazai ajánlást is megváltoztatták 2012-ben, mégpedig egy eddig soha nem látott, szakterületek közti összefogás keretében. Az új ajánlás szerint a mi égövünkön napi 1500-2000 NE (nemzetközi egység) D-vitamin-pótlásra van szükség, ami a korábbi ajánlott napi beviteli mennyiség mintegy tízszerese.

Sokan kérdezitek, hogy jó-jó, de a gyerekekkel mi lesz, úgyhogy beillesztem nektek a táblázatot EBBŐL a dokumentumból, ahol egyébként további érdekességeket is olvashattok. Katt a képre a nagyobb méretért.
D-vit bevitel
A NO SALTY-n megjelent többi cikkemet itt tudjátok elérni.

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Intenzív – egy pályakezdés esetfantáziái

Tizenéve nem olvastam leányregényt, de Nádor Ingrid doktornő (intenzíves rezidens) kalandjai teljesen lebilincseltek. Én csak medikus koromban dolgoztam intenzíven nővérként,...

Close