«

»

D-vitamin-szükséglet

Nemrégiben a No Saltyn vendégszerepeltem, és a D-vitaminról írtam két cikket. Itt és itt olvashatóak. Röviden:

Az ipari forradalom Angliájában a gyerekek sötét sikátorokban és vastagon füsttel borított városokban súlyos csontdeformitásokat szenvedtek, mert a bőrükben nem tudott D-vitamin képződni, a pótlás meg még szóba sem jött akkoriban, ez volt az angolkór. Az viszont egészen különös, hogy a kór ma is létezik! Mégpedig akkor fordul elő, ha a gyereket minden pillanatban naptejjel kenik a túlzott óvatosság miatt, vagy olyan iparvárosokban, ahol a hétvégi program a légszennyezettség függvényében alakul, azaz ha túl nagy, akkor a családok bent maradnak a szűrt levegőjű lakásban.

D-vitaminra kétféleképpen tehetünk szert: napozással és fokozott bevitellel.

Az ésszerű napozás

mennyiségét a bőrszínünk és a napsugárzás erőssége határozza meg. A bőrtípusunknak megfelelő ideig bátran tartózkodjunk a napon tavasztól őszig, hogy bőrünk minél több D-vitamint tudjon termelni. Ha várhatóan a saját „leégési időnkön” túl leszünk a napon, használjunk napvédő krémet.

Pótlás

A 33. szélességi foktól északabbra élők – közéjük tartozunk mi is – szervezete novembertől márciusig egyáltalán nem termel D-vitamint, vagyis külső forrásból is pótolni kell. Ezt egyrészt megtehetjük D-vitamint érdemi mennyiségben tartalmazó élelmiszerekkel (pl lazac, szardínia, makréla, tojássárgája)  másrészt D-vitamin tartalmú készítményekkel.

A hazai ajánlást is megváltoztatták 2012-ben, mégpedig egy eddig soha nem látott, szakterületek közti összefogás keretében. Az új ajánlás szerint a mi égövünkön napi 1500-2000 NE (nemzetközi egység) D-vitamin-pótlásra van szükség, ami a korábbi ajánlott napi beviteli mennyiség mintegy tízszerese.

Sokan kérdezitek, hogy jó-jó, de a gyerekekkel mi lesz, úgyhogy beillesztem nektek a táblázatot EBBŐL a dokumentumból, ahol egyébként további érdekességeket is olvashattok. Katt a képre a nagyobb méretért.
D-vit bevitel
A NO SALTY-n megjelent többi cikkemet itt tudjátok elérni.

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

GYERE TANFOLYAMRA!: → jobbulast.com

Szólj hozzá!

hozzászólás

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Intenzív – egy pályakezdés esetfantáziái

Tizenéve nem olvastam leányregényt, de Nádor Ingrid doktornő (intenzíves rezidens) kalandjai teljesen lebilincseltek. Én csak medikus koromban dolgoztam intenzíven nővérként,...

Close