«

»

10 dolog, ami rombolja a koncentrálóképességet

Tudjátok, a múltkor felfedeztem magamon a felnőttkori figyelemhiányos hiperaktivitás néhány jelét. A rá következő napokban a korai fellépésű demencia is felmerült, mint diagnózis. Egyszerűen olyan szinten felejtettem el dolgokat, és voltam zavarodott, hogy úgy éreztem, ez már rontja az életminőségemet.

Ha te is így érzed, ne izgulj, nem beteg vagy, csak annyira változik a világ, hogy meg kell rendszabályozni a saját életünket. Más nem fogja ugyanis, vagy az már nagyon fájni fog. Íme tíz dolog, ami rombolja a koncentrálóképességedet és a munkád hatásfokát.

1. Közösségi média (Facebook):

Manapság a figyelemzavar egyik leggyakoribb oka. Jelentkezz ki a fiókodból, hogy ne egyszerűen csak egy kattintással juss az oldalra, hanem újra be kelljen jelentkezni. Lehetőleg csak a munka szüneteiben nézd meg, hogy mi folyik a világban. Én speciel a legtöbb ismerősöm követését is leállítottam, mert nem tudok kétszáz ember napi dolgaival foglalkozni, még egy pillanat erejéig sem.

2. E-mail-özön

Bár sok e-mail munkával kapcsolatos, ha mindegyikre odafigyelünk rögtön, amikor érkezik, az összezavarja az éppen folyó projektünket. Legyen egy elkülönített idő a nap folyamán, amikor az e-mailek megválaszolásával foglalkozol. A többi időben akár ki is jelentkezhetsz a fiókodból. Egy ideig nem jött értesítő az emailfiókomból a telefonomra, csodálatos napok voltak! Mindjárt ki is kapcsolom megint.

3. Telefon

Tévedés azt hinni, hogy a munkából csak az a pár perc esik ki, amíg telefonálunk. A gondolataink kikerülnek az addigi medrükből, még percekig fog tartani visszamerülni a munkába – ha egyáltalán sikerül, és a telefon nem térít el teljesen az eredeti célunktól. Használj hívásszűrést, de ha nagyon fontos a projekt, némítsd le a telefont!

4. Multitasking

Ha egyszerre, párhuzamosan csinálunk dolgokat, úgy érezhetjük, hogy jól haladunk. Ezzel szemben kutatók kimutatták, hogy időt veszítünk minden egyes alkalommal, amikor a figyelmünket egyik dologról a másikra irányítjuk át. A fontos vagy sürgős dolgokat koncentrálva, egymagukban végezd, és a kevésbé fontosakat vagy lazábbakat egyszerre, például pakolászhatsz telefonálva.
(Itt, a multitaskingnél említeném meg az enyhítő körülményemet azok számára, akik kevésbé ismernek: három gyerekem van, a legnagyobb most ment iskolába, a legkisebb 2,5 éves)

multitasking

Az otthonról dolgozó nőket még inkább kísérti a multitasking…

5. Unalom

Unalmas feladatnál óhatatlan, hogy az ember facebookozni, emailezni kezd. Köss magaddal szerződést: ha a feladatot elvégezted, jutalmazd meg magad egy szünettel, sétával vagy kávéval.

6. Zavaró gondolatok

Egy vita, az otthoni tennivalók, vagy aggodalmak mind elterelhetik a figyelmed. Vesd őket papírra! Egyrészt kiírod magadból a feszültséget, másrészt készül egy tennivaló-lista, és semmit sem felejtesz el, ha hozzájutsz.
Ha van egy cikkötletem, és mennek a mondatok a fejemben, mindig leírom, mert addig úgysem hagynak békén. Aztán úgy hagyom, és később pontos adatokkal kiegészítem, stilizálom ha kell, de legalább az első ihlettől nyugtom van.

7. Fáradtság

Tévedés, hogy hamarabb végezni fogsz a tennivalóddal, ha nem alszol. A krónikus fáradtsággal, kialvatlansággal csökken a munka hatásfoka. Néha tényleg azzal teszed a legjobbat, ha elmégy aludni. Ebben történetesen nagyon jó vagyok. Még egyetem alatt sem maradtam fenn soha tanulni.

8. Éhség

A munka heve miatt ne hagyj ki étkezést, mert visszafelé sül el. Mindig egyél reggelit, napközben nassolj olajos magvakat!

9. Folyadékhiány

Kutatók kimutatták, hogy a férfiak a gondolkodási képességeikből veszítenek folyadékhiány hatására, a nők pedig feszültek, ingerlékenyek lesznek. Jó, ha munka közben kiteszel magad mellé másfél liter vizet, amit munkaidő végéig meg kell innod. Ami engem illet, csak ízesített ásványvizet vagyok képes ilyen mennyiségben meginni, de ez se minden nap jön össze.

10. Bizonyos gyógyszerek

Néhány gyógyszer, mint például az allergiára való régebbi antihisztaminok, a Daedalone, és persze a nyugtatók álmosítanak, így a koncentrálóképességet is rontják. Érdemes megbeszélni a kezelőorvossal, hogy melyik gyógyszered nélkülözhető vagy helyettesíthető.

Utóirat:

Kicsit fura volt fogalmaznom, mert felszólító módban írtam a tippeket, de ezeket mind magamnak is írom, ne hidd, hogy előrébb vagyok ebben, mint te :-) Legyen ez egy közös projekt, írd meg bátran a tapasztalatodat kommentben!
Add tovább, ha szerinted másnak is hasznos lehet!

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

GYERE TANFOLYAMRA!: → jobbulast.com

Szólj hozzá!

hozzászólás

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
6 tévhit a mellben talált csomókról

1.: „Biztos rák!” Szerencsére tízből nyolc csomó nem rák. Általában cisztának, vagy úgynevezett fibroadenómának bizonyul az, amit a hölgyek önvizsgálattal...

Close