«

»

Megelőzhető a vastagbélrák?

Már néhány hete is annak, hogy voltam egy vastagbélrák-szűréssel és megelőzéssel kapcsolatos konferencián. A szűrésről majd máskor írok, most azokat az életmódbeli tényezőket keressük, amelyeknek szerepe van a rák elleni védelemben, vagy éppen elősegítik a vastagbélrák kialakulását.

Mozgás, normális testsúly

Intenzív kutatások tárgya, hogy vannak-e olyan életmódbeli tényezők, amelyek csökkentik a rosszindulatú vastagbéldaganatok valószínűségét. Dr. Topál László belgyógyász-gasztroenterológus főorvos nagyon érdekes dologra hívta fel a figyelmet egy a Háziorvosblog számára adott interjúban: „A kutatók azt találták, hogy éppen azok az életmódi tényezők segítenek a vastagbélrák elkerülésében, amelyeket a szív-érrendszeri rizikó csökkentésére ajánlunk.” Például, több mozgás szükséges. A mozgás segíti a bélműködést, ezáltal lehet szerepe a megelőzésben. Az ideális testsúly megtartása jelentősen csökkenti a vastagbélrák-kockázatot.

Halfogyasztás, omega-3

Szintén mindkét betegségcsoporttal kapcsolatban preventív hatású az omega-3 zsírsavban gazdag élelmiszerek fogyasztása. Lazac, hering, szardella, szardínia, makréla tartalmazzák nagy mennyiségben, de előfordul például tonhalban is. Omega-3 zsírsavak a len- és repceolajban, a dió és mogyorófélékben, valamint a szójababban is megtalálhatók. (omega 3- zsírsavakról írtam itt)

Rost?

Egyes kutatások a rostfogyasztás rákmegelőző szerepét mutatták ki, míg mások ezt nem erősítik meg, egy biztos: a rostfogyasztással kárt nem okozunk. Érdemes teljes kiőrlésű gabonából készült pékárut fogyasztani, vagy korpát, gabonapelyheket használni különféle desszertek elkészítéséhez.

Étcsoki?

Az étcsokoládé szív- és érrendszeri védő szerepének már komoly szakirodalma van, a fenti párhuzamból jöhet is az a következtetés, hogy akkor az étcsoki véd a vastagbélráktól is. Erről nagyobb statisztikán alapuló szakmai anyagot nem találtam, de az étcsokoládé tartalmaz olyan összetevőket, amelyek miatt ez a feltevés nem alaptalan. Arra viszont érdemes figyelni, hogy az étcsoki szorulást okoz.

A béta karotin, A, C és E vitaminok bár szerepeltek a vastagbélrák-prevenció palettáján,  a jelenlegi álláspont szerint statisztikailag nem jelentős a szerepük.

Amit csak mértékkel

Az alkoholfogyasztás, cukorbetegség, az úgynevezett processed meat, tehát „túlságosan feldolgozott” élelmiszerek és vörös húsok túlzott fogyasztása, valamint a dohányzás azonban kedvez a vastagbélrák kialakulásának. „Kifejezetten a nyugati életstílus hajlamosít a rák kifejlődésére, amit alátámaszt az az adat, hogy az Egyesült Államokba költözött japánok felhagyva addigi életvitelükkel és táplálkozási szokásaikkal, ugyanazokat a megbetegedési arányokat mutatják, mint az amerikai lakosság– mondja Daisy Jonkers holland specialista.

UPDATE:

ez a kongresszus 2011-ben volt. Azóta már bizonyítást nyert, hogy a D-vitaminhiány rizikót jelent a vastagbélrák kialakulásában. A normál D-vitamin (vagyis  25(OH)D3) szint 30-60 nmol/liter között van. A sajátját bárki megnézetheti.

Az új ajánlás szerinti napi bevitel akár 1500-2000 NE (nemzetközi egység) is lehet.


Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

GYERE TANFOLYAMRA!: → jobbulast.com

Szólj hozzá!

hozzászólás

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Az alma – egy köremail margójára

Megint kaptam köremailt, régebbi olvasók tudják, hogy az ilyesmin mindig elcsámcsogok,  úgyhogy vágjunk is bele az elemzésébe. (Sötéttel szedtem azokat...

Close