«

»

Megelőzhető a vastagbélrák?

Már néhány hete is annak, hogy voltam egy vastagbélrák-szűréssel és megelőzéssel kapcsolatos konferencián. A szűrésről majd máskor írok, most azokat az életmódbeli tényezőket keressük, amelyeknek szerepe van a rák elleni védelemben, vagy éppen elősegítik a vastagbélrák kialakulását.

Mozgás, normális testsúly

Intenzív kutatások tárgya, hogy vannak-e olyan életmódbeli tényezők, amelyek csökkentik a rosszindulatú vastagbéldaganatok valószínűségét. Dr. Topál László belgyógyász-gasztroenterológus főorvos nagyon érdekes dologra hívta fel a figyelmet egy a Háziorvosblog számára adott interjúban: „A kutatók azt találták, hogy éppen azok az életmódi tényezők segítenek a vastagbélrák elkerülésében, amelyeket a szív-érrendszeri rizikó csökkentésére ajánlunk.” Például, több mozgás szükséges. A mozgás segíti a bélműködést, ezáltal lehet szerepe a megelőzésben. Az ideális testsúly megtartása jelentősen csökkenti a vastagbélrák-kockázatot.

Halfogyasztás, omega-3

Szintén mindkét betegségcsoporttal kapcsolatban preventív hatású az omega-3 zsírsavban gazdag élelmiszerek fogyasztása. Lazac, hering, szardella, szardínia, makréla tartalmazzák nagy mennyiségben, de előfordul például tonhalban is. Omega-3 zsírsavak a len- és repceolajban, a dió és mogyorófélékben, valamint a szójababban is megtalálhatók. (omega 3- zsírsavakról írtam itt)

Rost?

Egyes kutatások a rostfogyasztás rákmegelőző szerepét mutatták ki, míg mások ezt nem erősítik meg, egy biztos: a rostfogyasztással kárt nem okozunk. Érdemes teljes kiőrlésű gabonából készült pékárut fogyasztani, vagy korpát, gabonapelyheket használni különféle desszertek elkészítéséhez.

Étcsoki?

Az étcsokoládé szív- és érrendszeri védő szerepének már komoly szakirodalma van, a fenti párhuzamból jöhet is az a következtetés, hogy akkor az étcsoki véd a vastagbélráktól is. Erről nagyobb statisztikán alapuló szakmai anyagot nem találtam, de az étcsokoládé tartalmaz olyan összetevőket, amelyek miatt ez a feltevés nem alaptalan. Arra viszont érdemes figyelni, hogy az étcsoki szorulást okoz.

A béta karotin, A, C és E vitaminok bár szerepeltek a vastagbélrák-prevenció palettáján,  a jelenlegi álláspont szerint statisztikailag nem jelentős a szerepük.

Amit csak mértékkel

Az alkoholfogyasztás, cukorbetegség, az úgynevezett processed meat, tehát „túlságosan feldolgozott” élelmiszerek és vörös húsok túlzott fogyasztása, valamint a dohányzás azonban kedvez a vastagbélrák kialakulásának. „Kifejezetten a nyugati életstílus hajlamosít a rák kifejlődésére, amit alátámaszt az az adat, hogy az Egyesült Államokba költözött japánok felhagyva addigi életvitelükkel és táplálkozási szokásaikkal, ugyanazokat a megbetegedési arányokat mutatják, mint az amerikai lakosság– mondja Daisy Jonkers holland specialista.

UPDATE:

ez a kongresszus 2011-ben volt. Azóta már bizonyítást nyert, hogy a D-vitaminhiány rizikót jelent a vastagbélrák kialakulásában. A normál D-vitamin (vagyis  25(OH)D3) szint 30-60 nmol/liter között van. A sajátját bárki megnézetheti.

Az új ajánlás szerinti napi bevitel akár 1500-2000 NE (nemzetközi egység) is lehet.


Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
Olvasói kérdés: választható oltások

Egészen sajátos gondolatmenet szerint feltett kérdést kaptam Miki nevű kedves Olvasónktól, Kérnék ötleteket az alábbi témában: 5-15 éves kor közötti...

Close