«

»

Vannak jogaid!

Múlt héten volt a Betegjogok Napja, és ehhez kapcsolódóan bütyköltem egy kis videót. Ide kattintva tudod megtekinteni. A Facebookon pedig arról beszélgettünk, hogy van-e értelme felszólalni, ha sérelem ért.

Igen, van! Fontos, hogy megváltoztassuk a kultúrát. Ha megengeded, hogy mint orvos, és mint páciens elmondjam a véleményemet, akkor folytasd az olvasást :)

Jelenleg orvosként azt látom, hogy van egy páciensi réteg, aki pillanatokon belül hőbörög, kérdezni sem lehet tőle, mert támadásnak veszi. És van nagyon-nagyon sok ember, akit pedig rengeteg sérelem ér az egészségügyi rendszer részéről, és sose szól.

Természetesen az első csoport baromira frusztrálja az orvosokat, sőt, néha (személyiségünktől, kiégettségünk fokától és az ébren töltött órák számától függően) ezt kivetítjük olyan betegekre, akik egyáltalán nem szolgáltak rá.

Páciensként illetve hozzátartozóként pedig azt látom, hogy vannak dolgok, amik nem kerülnének semmibe, csak oda kéne figyelnie az ellátó személyzetnek. Egyszerűen csak gondolni kéne arra, hogy ha én lennék abban a helyzetben, mit szeretnék, hogy velem műveljenek. (Pl. hogy letakarják az embert, amikor mezítelen.)

Miért szóljunk?

Azt te is tudod, hogy vannak az egészségügyi rendszernek olyan anomáliái, amelyeknek az orvos is csak szenvedő alanya. Ilyen például az adminisztráció, ami megnöveli a várakozási időt. Szóval például ilyenért nem nagyon van értelme szólni, ha egyébként az orvos lelkiismeretes.

De például, ha nem vizsgál meg pedig panaszod van, obszcénül beszél, vagy a személyzet nem tiszteli a szeméremérzetet, ezek olyan alapvető dolgok, aminek véleményem szerint jobb, ha nyoma van. Szerintem egy egészséges lelkű ember meg tudja ítélni, hogy most tényleg, mélyen az emberi valójában érte sérelem, vagy technikai apróságról van szó.

(Ami a betegség kimenetelét illeti, sajnos lehet szövődmény anélkül, hogy bárki tehetne róla, csodát tenni nem tudnak, stb-stb., de ez nem tartozik magához a betegjoghoz, ha egyébként körültekintően és szakma szabályait betartva jártak el.)

Hogyan reagáljunk?

Soha ne dühből. Egészen addig, míg a páciens dühöng, az orvos/ápolók szemében egy “újabb hülye”, ezért a fölény náluk marad. Minél higgadtabban és minél pontosabban, minél udvariasabban kell leírni a helyzetet.

  • Címzett megszólítása,
  • Dátum, óra, perc, jelenlevő személyek, és röviden, hogy mi történt.
  • És egy blabla a végére, hogy reméled, hogy bejelentéseddel hozzájárulsz az egészségügyi rendszer megjobbításához (merthogy a saját ügyednek már tökmindegy).
  • Nem kell kérned szankciót, mert valószínű nem lesz, de ha már elindul egy ilyesfajta kultúra, vagy egy-egy emberről összegyűlik több visszajelzés, az mindenképpen hatni fog.
  • Postázás tértivevénnyel.

Ki legyen a címzett?

Legideálisabb lenne ott melegében az érintettel konfrontálni, ahogyan a nagy pszichológiakönyvekben meg van írva. De ki meri ezt megtenni betegként? Ki tudja megfogalmazni kulturáltan és higgadtan, hogy kikéri magának ezt a hangot, vagy hogy elmaradt a fizikális vizsgálat, de az orvos mégis ledokumentálta, stb.? Senki. Én se. Az ember inkább elhúz a tettszínhelyről, amint tud.

Marad tehát az intézményvezető, a betegjogi képviselő, az ÁNTSZ, a Magyar Orvosi Kamara Etikai Bizottsága. A betegjogi képviselő segít abban, hogy az adott témában ki az illetékes, segít megfogalmazni a panaszt és le is vezényli, ha kéred, úgyhogy érdemes talán nála kezdeni. Az Országos Betegjogi Központ honlapját itt találjátok: http://www.obdk.hu/betegjog.html

Ne értsetek félre!

A besúgást, feljelentgetést végtelenül undorító magatartásnak tartom. De azt se lehet, hogy pályára alkalmatlan semmirevaló emberek alakítsák a képet az egészségügyről, miközben elég sokan vagyunk, akik szívvel-lélekkel igyekszünk tenni a dolgunkat.

Szerző: Ipolyi-Topál Gitta

Szia! Gitta vagyok, a HáziorvosBlog szülőanyja, orvos, önjelölt egészségkultúra-fejlesztő. Ez a blog azért jött létre, hogy közérthetően adjon át az egészségeddel kapcsolatos információkat. Kövesd Facebookon is!

GYERE TANFOLYAMRA!: → jobbulast.com

Szólj hozzá!

hozzászólás

2 comments

  1. Papp Ági

    Cukor beteg vagyok ,magas vérnyomás ,szívritmus zavar és még több beleset is ért már.Nem tudom néha kí váltani időben a gyögyszereimet ,mivel elősször ha meg jön a nyugdíj a rezsi és rég fel vett hízelt fízetem amit sajnos nem saját részre vettem fel az ex kért meg rá és mint jó szivü meg is tettem amit nagyon bánok ,mivel nem járult soha a költségeshez.Nem tudom meg műtetni a kezem,mivel el esttem és könyök ficam lett a vége nem egyenes a karom és rettenetes fájdalmaim vannak ,mert nincs pénzem az orvosoknak adni hiába mondják ugy kezeli a beteget mint aki tud és van mibből hála pénz fízetnie ez nem igy van sokat vagyok Kórházba és látom milyen le kezelő tud lenni egy orvos ,ki szolgáltatott helyzetbe lévő beteggel ,most a karomról van szó és nem merek be menni a Kórházba műtétre mert nincs rá pénzem ,türöm a fájdalmat de már nem sokáig birom. Kérdezem mit tegyek ? Üdvözlettel : Ági

    1. gitta

      Kedves Ági,
      Magyarországon az egészségügyi ellátás ingyenes. Ha indokolt az operáció, akkor az ortopédusnak vállalnia kell. Ha várni kell, addig a háziorvos ellátja fájdalomcsillapítóval.
      Üdvözlettel:
      I. G.

Amikor üzenetet hagysz, figyelj arra, hogy egészségügyi adataid érzékeny adatok. Sürgősségi helyzetben ne itt üzenj!

Az email címet nem tesszük közzé. A kitöltendő mezőket * jelöli.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Read previous post:
betegj
Betegjogi kisokos

Készítettem nektek egy videót a kilenc alapvető betegjogról. A videóban említetteken túl pedig jogod van tudni, hogy a tévében reklámozott...

Close